Relacja z konferencji HbbTV Summit Poland

15 stycznia 2014 roku odbyła się II edycja konferencji HbbTV Summit Poland, na której zgromadziło się kilkadziesiąt osób zainteresowanych tematyką telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV. Konferencję Patronatem Honorowym objęły Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) oraz Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej (PIRC).

Konferencję rozpoczął Paweł Tutka od przypomnienia jaką rolę odegrał teletekst na przestrzeni kilkudziesięciu lat w dostarczaniu dodatkowych treści na ekrany telewizorów. Niezmieniona przez lata specyfikacja teletekstu, teraz – w czasach popularności internetu – okazuje się bardzo ograniczona, a mimo to wiele osób nadal używa teletekstu sprawdzając program TV lub wyniki sportowe.

Przyzwyczajenie do wyświetlania tego typu dodatkowych treści na ekranie telewizora, rodzi zapotrzebowanie na dostęp do interaktywnych treści o wysokiej jakości zdjęć i wideo. W ten popyt idealnie się wpisuje koncepcja telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV, łączącej w całość sygnał telewizyjny wraz z przesłanymi za pomocą internetu treściami dostosowanymi do wyświetlania na ekranie TV.

Gościem specjalnym konferencji był dr Klaus Illgner-Fehns – Przewodniczący Konsorcjum HbbTV – który przedstawił obecną sytuację rozwoju HbbTV na świecie. Warto w tym miejscu podkreślić, że Polska była jednym z pierwszych krajów, gdzie komercyjnie wdrożono telewizję hybrydową w tym standardzie. HbbTV staje się coraz bardziej popularne na świecie i coraz więcej krajów zapowiedziało przyjęcie tego standardu i komercyjne wdrożenia usług przez nadawców. W trakcie prezentacji pokazano wiele ciekawych przykładów usług telewizyjnych zrealizowanych na bazie HbbTV, wśród których warto wspomnieć o portalach telewizyjnych, grach, usługach wideo na żądanie i multimedialnym EPG.

Dotychczasowym liderem w rozwoju HbbTV w Polsce jest Telewizja Publiczna, która w przeciągu kilkunastu miesięcy wdrożyła Platformę Hybrydową TVP zawierającą kilka aplikacji telewizyjnych w HbbTV dedykowanych do poszczególnych audycji i kanałów telewizyjnych. Konferencja HbbTV Summit Poland była idealną okazją do podsumowania dotychczasowych osiągnięć TVP i zaprezentowania przyrostu liczby urządzeń odbierających telewizję hybrydową w Polsce. Z tych statystyk wynika, że w grudniu 2013 roku odnotowano ponad 264 tysiące unikalnych urządzeń (TV/STB) odbierających HbbTV od TVP. Wiesław Łodzikowski zapowiedział wprowadzenie w lutym br. nowych usług w HUBie TVP: aplikacji EPG z sugestią i wideo oraz aplikacji VOD (znanej ze Smart TV). Zaanonsowano też uruchomienie wirtualnych kanałów na żądanie dedykowanych do Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2014 w Sochi i Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014. Uczestnicy konferencji jako pierwsi zobaczyli grafiki wizualizujące zapowiedziane serwisy. TVP szacuje, że w ten sposób do końca roku przekroczą pół miliona unikalnych urządzeń korzystających z serwisu HbbTV od TVP w Polsce.

Podczas konferencji zaprezentowany został też obecnie dostępny serwis HbbTV na kanale ESKA TV. Wraz z przedstawieniem funkcjonalności pozwalającej na dostęp do stacji radiowych w streamingu i wideo prognozy pogody. Ciekawą funkcjonalnością serwisu ESKA TV jest możliwość śledzenia oryginalnego tekstu piosenki do każdego aktualnie emitowanego teledysku.

Pozostając w temacie muzyki – Iwona Kowalska i Bartosz Kusza z firmy Dolby, wygłosili prelekcję nt dźwięku przestrzennego w HbbTV. Była to dobra sposobność do zapoznania się z rolą jaką odgrywa MPEG-DASH oraz HbbTV w wersji 1.5 (czyli 1.2.1 wg ETSI).

Pracujemy obecnie z Telewizją Polską nad wsparciem TVP w uruchomieniu nowych serwisów w HbbTV z Dolby Digital Plus. – powiedziała Iwona Kowalska.

Przez cały czas trwania konferencji była możliwość zapoznania się z aplikacją „Dolby Digital Plus over HbbTV – Demo” pokazującą obraz z dźwiękiem przestrzennym przesyłanym w standardzie MPEG-DASH.

Régis Saint Girons (CEO httv) omówił postępy rozwoju HbbTV w poszczególnych krajach i pokazał wiele ciekawych przykładów działających już aplikacji w HbbTV z rynku europejskiego (VOD, informacyjne, edukacyjne, reklamowe, T-Commerce, Second Screen).

Jakub Majkowski z firmy Tellyo wygłosił ciekawą prelekcję pokazującą możliwości aplikacji mobilnych dedykowanych dla nadawców telewizyjnych. Potencjał interaktywności w telewizji hybrydowej idealnie wpisuje się w połączenie z aplikacjami mobilnymi jako Second Screen. Tellyo zaprezentowało ciekawe rozwiązanie T-Commerce umożliwiające dystrybucję cyfrowych kuponów przez HbbTV.

Z kolei Radosław Brzuska z firmy Aegis Media przedstawił case study kampanii w HbbTV dla filmu „Hobbit”, dzieląc się przy okazji swoimi przemyśleniami nt rozwoju hybrydowej reklamy w Polsce.

Sylwia Chada z atmedia opowiedziała jak wyglądają perspektywy interaktywnej reklamy w TV z punktu widzenia domu mediowego.

A o tym jak kształtują się obecne możliwości w zakresie emisji reklam w telewizji hybrydowej, opowiedział Tomasz Choroszewski z Biura Reklamy TVP, prezentując przy okazji plany w zakresie wprowadzenia nowych form reklamy w HbbTV.

Konferencja HbbTV Summit Poland stała się idealnym miejscem do dyskusji nt obecnego stanu HbbTV w Polsce. Uczestnicy panelów dyskusyjnych zwracali uwagę, że brakuje informacji odnośnie tego, który z obecnie sprzedawanych telewizorów umożliwia odbiór telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV oraz że są rozbieżności między tym jak tą samą aplikację wyświetlają poszczególne modele telewizorów.

Sygnalizacja HbbTV nadal jest niedostępna u większości operatorów cyfrowych telewizji kablowych oraz na platformach satelitarnych co przekłada się na niską liczbę TV odbierających HbbTV w Polsce. Wskazana jest dalsza edukacja w zakresie informowania społeczeństwa w jaki sposób widzowie mogą skorzystać z potencjału telewizji hybrydowej HbbTV. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku byłoby dołączenie kolejnych nadawców oferujących za pośrednictwem HbbTV usługi znane ze Smart TV.

Konferencja HbbTV Summit Poland pokazała jak olbrzymim potencjałem dysponuje HbbTV w rozwoju rynku T-Commerce. Dotychczasowe osiągnięcia polskich nadawców telewizyjnych przekonały mnie, że możemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju T-Commerce na świecie. Ponad 250 tysięcy urządzeń korzystających z HbbTV w Polsce to wystarczające zaplecze do rozpoczęcia prac nad wykreowaniem wytycznych dla reklamy hybrydowej HbbTV. – Powiedział Paweł Tutka, ekspert ds. telewizji hybrydowej i Smart TV.

Kolejna edycja konferencji HbbTV Summit Poland odbędzie się w styczniu 2015 roku.